+420 604 628 269,   info@cviceniblansko.cz

Následuje: Dnes žádné plánované lekce

Články

Zpět na články
  • Vložil Radka Jelínková

Máte alergii na bílkovinu kravského mléko neboli ABKM? Na co si dávat pozor?

Alergie na bílkovinu kravského mléka je v dnešní době ta nejrozšířenější.  ABKM se nejčastěji vyskytuje již u kojenců a to hned po porodu, případně do 3 měsíců věku. Postiženo je cca 2-5% kojenců, ale tato diagnóza bohužel v dnešní době velmi rychle narůstá. 


V případě vyřazení BKM ze stravy kojence i kojící matky ale dojde velmi často k vymizení této alergie. V 50% je to do 1 roku, v 90% do 6ti let věku dítěte. Je nutné si uvědomit, že samotné testy nemusí být průkazné a jedinou spolehlivou metodou je eliminačně-expoziční test. 


Eliminačné expoziční test - co to znamená? Nejprve je nutné vyřadit kompletně bílkovinu kravského mléka ze stravy na dobu cca 1-4 týdnů (do vymizení všech příznaků) a později zařazení zpět. Při zařazování zpět musíte sledovat zda-li se stav horší nebo nemění. V případě zhoršení je nutné vyřadit BKM na minimálně 6 měsíců ze stravy. Většina alergiků na ABKM je alergická na bílkovinnou složku as1-kasein, nebo na syrovátkovou bílkovinu β-laktoglobulin. Eliminace potraviny je jediná cesta k vyhasnutí alergické reakce na danou potravinu.

PROJEVY ABKM

  • Zažívací obtíže (průjmy, krev ve stolici, koliky, zvracení)
  • Kožní projevy (atopický exém, kopřivka)
  • Dýchací problémy (alergická rýma, astma)
  • Psychické projevy (podrážděnost, únava, bolesti hlavy – migrény, atd.)
  • Rozvoj autoimunitních nemocí

ČEMU SE VYHNOUT VE STRAVĚ

  • Kravské mléko – ve všech formách (mléko, sušené mléko, acidofilní, kefír, jogurty, sýry, smetany, tvaroh, máslo, atd.)
  • Mléko ovčí, kozí (společná čeleď)
  • Hovězí maso – může také vadit, nutné vytestovat
  • SÓJA – zkřížený alergen k BKM

CO MUSÍME HLÍDAT VE SLOŽENÍ PŘI VYŘAZENÍ KRAVSKÉHO MLÉKA?
Kasein, kaseinát, hydrolyzovaný kasein, sycený kasein, syrovátka (v IgE  alfa-laktalbumin, beta-laktoglobulin), mléčný tuk, laktalbumin, laktóza, mléčný prášek, mléčný či syrovátkový protein, mléčná sušina, ghí, syrovátkový koncentrát či prášek, hydrolyzovaná syrovátka, mléčné složky

CO MUSÍME HLÍDAT VE SLOŽENÍ PŘI VYŘAZENÍ SÓJI?
Sójová mouka, sójový lecitin ( E322), sójové maso, sójové mléko, sójový granulát, sójové boby, tempeh, tofu, sójový protein, sójová pasta, TVP-texturovaný sójový protein, zvýrazňovače chuti – glutamát sodný (E621, MSG-není vhodný nikdy)


ČÍM NAHRADIT KRAVSKÉ MLÉKO A VÝROBKY Z NĚJ?


MLÉKO

  • obilná mléka – rýžové, osevné
  • ořechová mléka – kokosové, z lískových ořechů, z vlašských ořechů, mandlové
  • semínková mléka – konopné, makové, sezamové

JOGURTY A DEZERTY

  • kokosové
  • mandlové
  • rýžové
  • ovesné ale i lupinové

SMETANA

  • kokosová
  • mandlová
  • ovesná

MÁSLO

  • Bez obsahu škodlivých ztužených tuků – např. margarín Alsan Bio
  • kokosový olej
  • ořechová másla
  • sezamová pasta tahini
  • arašídové máslo

ŠLEHAČKA

  • Ideální nasládlou variantou, kokosové mléko v plechovce vychlazené v lednici, kde se mléko ztuhne a tuto tuhou část je možné vyšlehat, pozor při teplotě nad 25°C se začně znovu rozpouštět
  • ve spreji i rýžová, ovesná

ZMRZLINA

 

  • ovocné sorbety
  • zmrzliny z banánů
  • z rostlinných mlék
  • z kokosu

SÝRY

  •  kokosové varianty sýru
  • vegan sýry
  • do pomazánek je možné použit kešu ořechy nebo vlašské ořechy

OBAVA Z NEDOSTATKU VÁPNÍKU A DALŠÍCH…….???
Máte strach, že díky vyřazení mléka z vaší stravy vám bude chybět vápník, případně další prvky? Tato obava je v tomto případě zbytečná! Nezapomínejte na to, že vše se dá NAHRADIT! Tělo má dostatečně velké zásoby a krátkodobé vyřazení jedné potraviny ho nijak neohrozí. V případě vaší obavy je toto možné si ověřit z krevních testů. O suplementaci vápníku a dalších vitamínu uvažujte v případě potvrzeného nedostatku, v případě vážné nemoci nebo dlouhodobé dietě (delší než rok).

Potraviny bohaté na VÁPNÍK

  • ryby, mořské řasy, mák, luštěniny, listová a brukvovitá zelenina, semínka a ořechy, některé druhy ovoce (fíky, pomeranče)


Potraviny bohaté na vitamín D

  • Losos, sledi a sardinky, tuňák, ústřice, krevety, vaječný žloutek, houby, případně potraviny obohacené vitamínem D

DOPORUČENÍ
Při vyřazení mléka se snažte mít co nejvíce pestrý jídelníček, zařaďte zeleninu, ovoce, vejce, ořechy, ryby, nízkotučné druhy masa a kvalitní sacharidy. Nezapomínejte na to, že v dnešní době se dá vše nahradit.

 

Máte alergii na kravskou bílkovinu, nebo další alergie? Zajímá Vás víte informací? Jste v tomto noví a nevíte si rady. Kontaktuje mě, vše společně probereme a najdeme společné řešení.

 

Bc. Radka Jelínková