+420 604 628 269,   info@cviceniblansko.cz

Následuje: Dnes žádné plánované lekce

Články

Zpět na články
  • Vložil Radka Jelínková

JAK OVLIVŇUJE ALKOHOL HUBNUTÍ A SVALY?

Člověk by si řekl, že když přece pije s mírou, může to pro něj mít vlastně jen samé benefity. Ale co když cvičíte, snažíte se hubnout a sem tam si dáte nějaký ten alkohol? Ono to není zas tak růžové, jak se na první pohled může zdát.



Alkohol je jedna z potravin, která má na tělo a chování člověka obrovský vliv. Někdo v alkoholu utápí svoje trápení, jiný ho používá jako večerní relax a někdo si bez něj pokec s kamarády ani nedokáže představit. Co ale dělá alkohol s organismem, jaký má vliv na hubnutí a na naše sportovní výsledky?

Co to znamená pít s mírou?

Doporučená maximální denní dávka je udávána na jednu porci alkoholu denně, tato porce odpovídá cca 20 g alkoholu. Toto odpovídá přibližně 500 ml piva, 2 dcl vína nebo 50 ml tvrdého alkoholu. Jakákoliv konzumace nad toto množství je již nadměrná. 

V čem je hlavní pozitivum alkoholu?

Je prokázáno, že alkohol uvolňuje napětí, zvyšuje sebedůvěru a podporuje agresivitu. Všechny tyto vlastnosti se zdají být pozitivní, ale jen když si jdete zahrát s kamarády letní nohejbal, případně, pánové, jdete na rande. Ale pozor i zde je zásadní množství, jedná se o maximálně jednu porci alkoholu.

V případě, že jste úplně zdraví, může mít pro Vás alkohol i nějaký ten pozitivní účinek, např. snižuje riziko srdečních onemocnění a zvyšuje hladinu HDL cholesterolu, který pomáhá k odbourání toho zlého cholesterolu z těla.

Co vše alkohol ovlivňuje?


1.    Sportovní výkon

Alkohol ovlivňuje vytrvalost, koordinaci, balanc a naše reakce a to vše v negativním slova smyslu. Už jedno malé pivo (330 ml) nám dokáže snížit výkonnost až o 4%, alkohol v krvi nám znemožňuje efektivně držet balanc, máme mnohem horší koordinaci a naše reakce jsou mnohem pomalejší. Co je také velmi důležité, je to, že alkohol snižuje schopnost jater vytvářet glukózu, která je zdrojem energie pro naše tělo, tedy po požití alkoholu bude naše tělo schopno produkovat méně energie na cokoliv.


2.    Svaly

Je nutné počítat s tím, že ke svému růstu svaly potřebují dostatečný stimul, nejúčinnějším je silový trénink a kvalitní strava bohatá na bílkoviny. Bohužel pro některé z Vás, ALKOHOL RŮST SVALŮ NEPODPORUJE. Vědecká studie (pod vedením Evelyn Parr) zjistila, že pokud si dáte alkohol před silovým tréninkem, snížíte tak tvorbu kosterní svaloviny asi o 25% oproti tomu, kdybyste si tento alkohol nedali. Dále bylo prokázáno, že alkoholické nápoje zkonzumované po tréninku omezují anabolické procesy. Proto si tedy schovejte alkoholový dýchánek na někdy jindy, rozhodně ne ani před ani po tréninku.


3.    Hormony

V případě vysoké jednorázové konzumace alkoholu (cca 1 litr vína na osobu o hmotnosti 60 kg) dochází k dočasnému snížení hladiny testosteronu prakticky vždy a zároveň hladina kortizolu roste (dle výzkumu Antonina Blanca). Toto má na náš organismus velmi negativní dopad. Dalším velkým problémem je pravidelná konzumace alkoholu (cca 2 piva denně), která dokáže snížit hladinu testosteronu u mužů až o 7%. Alkohol zde působí přímo na Leydlgovy buňky ve varlatech, kde se mužům testosteron tvoří. Kortizol je především stresový hormon a proto díky jeho zvýšené hladině v krvi budete velmi podráždění a zároveň Vám to značně ztíží snahu o budování svalů. Kortizol Vám také zajistí to, že se Vám bude více ukládat tuk v oblasti břicha.  Naopak snížená hladina testosteronu Vám sníží sexuální libido i výkonnost, může Vám narušit spánek a regeneraci organismu a také díky ní můžete tloustnout.


4.    Hubnutí

Asi zásadní otázkou pro všechny konzumenty alkoholu je, dá se společně s konzumací alkoholu hubnout? Odpověď zní ANO. Ale je třeba si uvědomit několik faktů. Konzumací alkoholu přijímáte velké množství kalorií – 1 g alkoholu má 29 kJ, tyto kalorie jsou ale prázdné a nezasytí Vás. Bohužel ani neobsahují živiny potřebné pro Vaše tělo, takže i když si uhlídáte kalorický příjem a vezmete si kalorie z celodenního příjmu, budou Vám ten den chybět některé živiny. Dále si dávejte velký pozor na večerní konzumaci alkoholu, s kterou je spojena i konzumace různých pochutin (brambůrky, tyčinky, solené oříšky, atd.). Ale jak všichni víme, hubnutí není jen o jednom večeru, ale o mnohem delším časovém horizontu a celkového kalorické bilanci, takže pokud většinu dní dodržujete zásady zdravého životního stylu, vaše tělo Vám jeden večírek určitě odpustí.

Držte proto alkohol pod kontrolou, zbytečně se neopíjejte ani si z alkoholu nedělejte zvyk. Jezte především kvalitní a na živiny bohaté potraviny, zaměřte se na dostatek pohybu, odpočinku a spánku.


Jak vidíte, alkohol nám v cestě za lepším tělem příliš nepomáhá. A to jak jeho pravidelná konzumace, tak i jednorázová párty, proto buďte ke konzumaci alkoholu střídmí a dopřejte si pouze ve výjimečných situacích a to nejlépe maximálně 1 porcí alkoholu.


Užijte si Vánoce především v klidu s Vašimi blízkými a rodinou ve zdraví a pohodě.

 

Autor: Bc. Radka Jelínková


Zdroje:www.myprotein.cz; www.aktin.cz; www.petrhavlicek.cz