+420 604 628 269,   info@cviceniblansko.cz

Následuje: Dnes žádné plánované lekce

Články

Zpět na články
  • Vložil Radka Jelínková

REGENERACE, KONEC ROKU V POKLIDU

Vánoce jsou za námi a nás čeká rekapitulace uplynulého roku, který byl pro mnohé z nás plný změn a neočekávaných situací. S příchodem nového roku je ale v co doufat a snad se tato nejistá situace uklidní a my zas budeme moci dělat naprosto běžné věci, které se pro nás nyní staly vzácnými, jako třeba zajít si do fitka. Jak se vše bude vyvíjet, je zatím ve hvězdách, co ale můžeme ovlivnit my sami jsou naše rozhodnutí a činy. Náš fyzický a psychický stav je pouze v naší režii.

Jak tedy vkročit do nového roku 2021 co nejlépe, aby se nám dařilo splnit naše cíle a sny?

Možná by nebylo od věci se ještě naposledy v tomto roce zastavit, zpomalit, odpočinout si a psychicky se naladit na nový rok spolu se všemi výzvami, které nás čekají. Dohánět formu do konce roku a stresovat se už asi nemá úplně smysl. 

Aby byl náš sportovní trénink co nejefektivnější, je důležité zaměřit se na kvalitní regeneraci, která je ovlivněna nespočtem faktorů, jako je spánek, výživa, psychické rozpoložení, doplňky stravy, lidé v okolí atp. Různé regenerační techniky nám mohou pomoci s uvolněním svalstva, nebo i s únavou, což může mít zásadní vliv na dosahování našich sportovních cílů. Správná regenerace může být účinný způsob, jak bojovat s únavou. Je však ale zásadní neopomínat klíčové aspekty, kterými jsou kvalitní spánek, vyvážená strava plná kvalitních zdrojů bílkovin a neméně důležitý aspekt, kterým je zvládaní stresu.

Níže si přiblížíme dva z mnoha způsobů regenerace, kterými jsou hydroterapie a saunování.

1.    Hydroterapie

Hned v úvodu začneme s letošním hitem Instagramu, což je otužování aneb koupání v rybníku, řece nebo třeba ledové kádi. O co přesně jde a jak na to?

Jak již asi všichni tušíme, jedná se o ponoření sportovce do studené nebo i teplé vody, případně střídavě. Benefity jsou snížená bolestivost svalstva, nižší svalové poškození, menší zánětlivost a snížený pocit únavy. Doprovodnými efekty je pak zlepšená imunita,lepší efektivnost metabolismu a celkově lepší psychická odolnost. Nastartuje se také proces termogeneze, který má pozitivní vliv na hubnutí. 

Jen pro představu, studená voda k regeneraci vypadá zhruba následovně. Ideální doba trvání je cca 15 minut v intervalech 1 minuta ve vodě a 1 minuta odpočinku, kdy se teplota vody pohybuje v rozmezí 10–15 °C.

Mezi jednou z podskupin hydroterapie patří WimHofova metoda, která nabízí několik možností regenerace, které se zaměřují na dýchací techniky, otužování a meditace.  Kdo je vlastně Wim Hof? Člověk, který má 26 světových rekordů, jako například zasypaní v ledu, výšlap na Kilimanjaro v trenkách, zaběhnutí maratonu v poušti bez vody atd. Je to ještě člověk? Zřejmě ano, vědci se divili, a tak ho testovali a co zjistili? Kombinace jeho metody prostě dokáže divy s lidským organismem a víte co? Dokáže to naprosto každý po řádném tréninku. Určitá část v mozku totiž dokáže regulovat tepovou frekvenci a krevní tlak, ovlivňovat autonomní procesy a vyvolávat analgezi-tlumí bolest, což je stimulováno právě WimHof metodou.


„Cold shower a day keeps the doctor away,“ by Wim.


2.    Saunování

Pozitivní vliv na náš organizmus má rozhodně sauna a to již z několika důvodů. Pravidelné návštěvy sauny snižují vznik kardiovaskulárních onemocnění, díky snížení krevního tlaku a zvýšenému průtoku cév. Nadále saunování napomáhá zamezit možná rizika funkce horních cest dýchacích a celkově urychluje regeneraci. Saunování zvyšuje vylučování růstového hormonu, který je stěžejní pro mnohé opravné mechanismy po náročné fyzické aktivitě. Naše svalstvo je zásobováno živinami a zároveň odvádí nežádoucí látky z těla ven díky zvýšenému krevnímu průchodu. Zaznamenány jsou i velmi pozitivní vlivy na psychiku, kdy tělo vyplavuje endorfiny, které nám krátkodobě ulevují od bolesti a zlepšují náladu. Za zmínku rozhodně stojí podpora imunitního systému, který se v této době snažíme posilovat, jak to jen jde. Blahodárné účinky jsou celkem jednoznačné, a navíc se člověk pořádně prohřeje. 

Jediným zádrhelem může být otvírací doba, která je v této situaci jako na houpačce, a proto možná stojí za zvážení investice do domácí sauny. Jen pro informaci taková domácí finská sauna se pohybuje zhruba kolem 30 000 Kč. 

Co si z toho vzít?

Mezi další formy regenerace můžeme zařadit: masáže, aktivní odpočinek, kryoterapie, foamrolling, laserová terapie, fireflyrecovery, atd. Možností regenerace je nespočet, ale jak jsem si řekli hned v úvodu, stavebními kameny jsou a vždy budou:spánek, strava a psychika. Kvalitní a poctivý strečink po sportovní aktivitě je základ, a pak už je jen na vás, jaký způsob regenerace vám vyhovuje nejlépe. Neexistuje jedno univerzální řešení pro všechny. Dřít do krve nestačí, na náš výkon má vliv nespočet faktorů a regenerace je jeden z klíčových. 

Tímto bych Vám jen ráda připomněla, že samotný trénink mnohdy není úplně klíčový, ale na sportovní výkon a progres má vliv celá řada faktorů. Je to o rovnováze všech proměnných, které mají na sportovní výkon určitý vliv. Kombinace správné regenerace, tréninku, potravy a psychické odolnosti je klíč k tomu, aby vás celý sportovní proces bavil. Výsledky se pak dostaví, uvidíte. 


Najednou máte lepší výkonnost, výsledky, cítíte se dobře, máte energii, a to za to stojí. Makat na sobě, mít cíle, inspirovat se, učit se a posouvat se dál, o to přeci jde. Tímto bych se s vámi ráda rozloučila v tomto roce a popřála vám za celý tým Studia funkčního tréninku Blansko jen to nejlepší do nového roku 2021. Věřím, že nás čeká jen to dobré a těším se až se zase potkáme ve fitku plní energie a dobré nálady.

 

Autor: Viktorie Holubová

Zdroje:
PUCHER, Peter. Regenerace ve sportu. Brno, 2020. Závěrečná práce. Fitness Institut.