+420 604 628 269,   info@cviceniblansko.cz

Následuje: Dnes žádné plánované lekce

Články

Zpět na články
  • Vložil Radka Jelínková

PROČ NOVOROČNÍ DIETY NEFUNGUJÍ A JAK TEDY EFEKTIVNĚ ZHUBNOUT?

PROČ NOVOROČNÍ DIETY NEFUNGUJÍ A JAK TEDY EFEKTIVNĚ ZHUBNOUT?


Začátek roku je takovým symbolem pro předsevzetí do nového roku, které 9 z 10 lidí stejně nedodrží. Snažíme se najít nějaký záchytný bod od kterého se o své tělo a zdraví začneme lépe starat, ale málokdo z nás má natolik pevnou vůli, že nakonec dojde k cíli. 


Největší počet těchto novoročních předsevzetí je spojeno s hubnutím a nastolováním nejrůznějších diet, často velmi drastických a tedy dlouhodobě neudržitelných. Nejste to náhodou i vy? 


Proč tedy vlastně diety nefungují?


1.    NEDÁ SE TO VYDRŽET

Respektive žádná drastická dieta není dlouhodobě udržitelná. Diet a různých stravovacích omezení je obrovská škála a jste tím masírováni doslova na každém rohu. Totiž vidina rychlých výsledků a rychlého zbavení se pneumatiky kolem břicha je lákadlo pro velké množství z nás. 

Co je hlavním problémem diet? Především fakt, že lidé k dietám přistupují ve chvíli, kdy chtějí zhubnout nějaká ta kila navíc, tedy nějakou dobu jsou schopni dietu dodržovat a dokonce i zhubnout. Problém nastává po ukončení této diety, kdy se dotyčný vrátí ke svým starým stravovacím zvykům a ztracená kila nabere zpět. Takže ve výsledku se dostanete do té fáze, že máte ještě více tuku než na začátku diety a ještě jste z největší pravděpodobností ztratili i nějakou svalovou hmotu.

Je důležité si uvědomit, že vaše staré stravovací návyky Vás dovedly právě k vaší současné váze a je tedy evidentní, že tudy cesta nevede. Proto zkuste postupně nahrazovat svoje staré špatné stravovací zvyky za nové lepší, ale POZOR, JE NUTNÉ TOTO DĚLAT POSTUPNĚ A UVĚDOMĚLE! Je velmi důležité nenabrat si toho na začátek moc a také je důležité zvolit takový cíl, který budete schopni DLOUHODOBĚ DODRŽOVAT. Zde je mnohem větší šance na úspěch. Může to být např. Budu pít pouze vodu (ochucenou např. citronem, mátou, plátkem ovoce), vynechám veškeré slazené nápoje, džusy a coca-coly, nebo každý den si udělám 20-ti minutovou svižnou vycházku, případně začnu 2 x týdně cvičit.

2.    NEGATIVNÍ EMOCE A POCIT NEDOSTATKU

Diety jsou většinou spojené s velkým omezováním a zakazováním potravin, které máte rádi. Toto striktní zakazování daných potravin většinou, ale vede právě k opaku, vede to k tomu, že na tyto zakázané potraviny máte zrovna v období diety tu největší chuť a postupem času dojde k vašemu selhání a sníte celou lednici či spížku. Nebojte se, i člověk s velmi pevnou vůlí tohle nevydrží do nekonečna, je třeba změnit strategii. Po tomto selhání dojde velmi často na pocity nedostatečnosti a zklamání a také se velmi často stane to, že si naložíte ještě mnohem větší zátěž a zakážete si toho ještě více. Tudy opravdu cesta nevede.

Je nutné si uvědomit, že jídlo je cesta k vašemu cíli a ne nepřítel. 

Vaše tělo potřebuje všechny živiny a ty získává převážně stravou, proto je nutné se k nové postavě projíst. Cestou opravdu není nechat tělo hladovět, stresovat, trápit negativními emocemi! 

Co můžete v tomto ohledu udělat jinak? Zaměřte se ve své stravě na vyšší příjem bílkovin, zdravých tuků a zeleniny, tyto potraviny mají vysoký sytící efekt a pomohou Vám nehladovět.

Nenakládejte si nereálné cíle a moře zákazů, mějte se rádi a netrestejte se za selhání.

3.    EXTRÉMNÍ KALORICKÝ DEFICIT

Většina diet si zakládá na extrémním kalorickém deficitu, je to také jeden z hlavních důvodů, proč to ze začátku vypadá, že fungují. Pokud ale budete dlouhodobě ve větším kalorickém deficitu, než je 30% vaše tělo si bude svoje tukové zásoby (tedy energii na horší časy) držet zuby nehty.

Ideální je začít hubnout s mírným kalorickým deficitem, tedy cca 15%. Bude to sice pomalejší, ale za to spolehlivější cesta k úbytku váhy a především tuku. Je nutné počítat s tím, že se hubnutí po nějakém čase zastaví, pak je vhodné zvýšit kalorický deficit ideálně o dalších 5%. Maximální doba pro kalorický deficit je cca 2-3 měsíce, poté si dejte na 1-2 týdny pauzu. Tato pauza ale neznamená, že najedete na staré stravovací zvyky a budete jíst jako urvaní z řetězu, je to pouze o dorovnání kalorického deficitu, aby si tělo odpočinulo a mohlo zareagovat na další impulsy ve vaší snaze o zhubnutí.

Co můžete ještě udělat jinak? Nedržte žádné další nesmyslné diety a zkuste proniknout do zdravého životního stylu a zdravého stravování. Dávejte si co nejméně zákazů, ale nastolte si nové dosažitelné cíle. Nedrťte svoje tělo hladověním a průmyslově zpracovanou stravou bez živin. Každý den můžete pro sebe a svoje tělo udělat malý krůček k dosažení svého cíle. V případě, že stále tápete a nevíte si rady, neváhejte nás kontaktovat, rádi Vám pomůžeme najít vaši cestu.

 

Autor.: Radka Jelínková

Zdroje.: Pavel Walek; Michal Josef Tóth