+420 604 628 269,   info@cviceniblansko.cz

Následuje: Dnes žádné plánované lekce

Články

Zpět na články
  • Vložil Radka Jelínková

ZACHRAŇTE DĚTI POHYBEM!

Proč je tak důležité, aby se děti pravidelně hýbaly?

Všichni pravděpodobně tušíme, že pravidelný pohyb u rostoucích dětí je důležitý, víme ale proč je to tak zásadní?

První, co mě napadne, je pravděpodobně psychické zdraví a nějaká minimální, nezbytně nutná kondice pro zdravé tělo, není v tom ale něco více? Jaká jsou potenciální zdravotní rizika? Tak na tohle a mnoho dalšího se společně podíváme.

Začneme s menším strašákem, aneb, jaké zdravotní problémy mohou vzniknout u dětí, které se nehýbou. Možná vás to ani nenapadane, protože většina těchto komplikací, se často projeví až v pozdějším věku, ale to riziko si přeci vzít na triko nikdo nechce.

1. Kardiovaskulární onemocnění

Faktem je, že cvičení podporuje činnost srdce, a tohle platí dvojnásob i u dětí. Již od raného věku je možné snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění právě díky zařazením pravidelného pohybu.

2. Fyzická kompozice

Psychický benefit je zřejmý, ale nezapomínat na ten fyzický je také zásadní. Jednoduše řečeno psychika je propojena s našim fyzičnem, proto děti, které jsou fit, mají tedy větší chuť do života. V neposlední řadě roste svalová hmota, která má klíčový vliv na celkové držení těla a ochranu kloubů a kostí. Tělo je pak silnější a odolnější, a proto se jen tak nesesype. Svalová hmota taky podporuje činnost metabolismu, který pak funguje, jak má.

3. Klouby

Když se zamyslím nad cvičením u dětí a potenciálních zdravotních problému, tak mě asi nenapadne bolest kloubů, ale pozor. I tohle může nastat, bez zařazení pohybových aktivit. Různé aktivity, jako například tanec, skákání, běh či tenis mohou dětem pomoci zlepšit tvrdost kostí a tím je zesílit. Tohle je primárně velmi důležité u dívek, které mají tendenci k častějším zraněním, protože mají slabší kosti, což se často projevuje až v pozdějším věku.

4. Balanc

Čím více děti zařazují různé druhy pohybu, tím se jim zlepšuje balanc, tedy koordinace. Bude pak mnohem jednoduší předejít různým pádům, či je zkoordinovat. Tohle se projevuje také v pozdějším věku, kdy mají tito lidé, kteří sportovali za mlada, mnohem lepší koordinaci a stabilitu.

5. Bolesti ve stáří

Sedavý způsob života si vybírá svoji daň například v podobě bolesti zad, kterou trpí velká část populace. Pokud se ale již od raného věku bude vštěpovat láska k pohybu spolu s osvětlením všech možných zdravotních benefitů, tak to přeci půjde samo a mnohem jednodušeji se těmto možným zdravotním komplikacím zamezí. Děti si vybudují zvyk, neboli určitý standard. Je přeci mnohem jednoduší zařazovat postupně preventivní cviky, které pomohou například se správným držením těla, než ve 40 letech začít hledat řešení, na již strastiplné bolesti a křivá záda.

6. Imunitní systém

Přiměřená míra pohybu souvisí se sníženým rizikem vzniku nemocí a infekcí. Cvičení podporuje imunitu, to je jasná věc, tak proč ji nepodpořit.

7. Činnost mozku

Pohyb zlepšuje činnost mozku, děti si pak lépe pamatují, jsou pozornější a umí se soustředit. Tohle jako mnohé další platí pro lidi obecně. Děti, které sportují, mají často i lepší výsledky ve škole.

8. Spánek

Jaký mají vaše děti spánek? Je zřejmé, že pokud se budou hýbat, tak se zlepší i kvalita spánku. Pohyb pomůže dětem rychleji usnout, což je přeci jasná výhra. Spánek bude hluboký a delší, a co je více než vyspané a dobře naladěné dítě?

9. Deprese a úzkost

Když se bavíme o cvičení u dětí, tak téma deprese je asi to poslední, co vás napadne, i mě. Ale pozor! Různé druhy deprese mohou nastat i u dětí, nehledě na to, že se to pak všechno může projevit v pozdějším věku. Pohyb může určitě pomoci v prevenci různých symptomů deprese. Primárně zařazením sportovních aktivit zabráníte různým špatným náladám či úzkostem. Pohybové aktivity pomáhají s řešením různých stresových situací. Naopak děti, které mají spíše sedavý způsob života, se mohou potýkat s alkoholismem, či drogami v pozdějším věku. Zkrátka a jednoduše k tomu pak trochu více inklinují, tohle ale samozřejmě není žádné pravidlo. Můžeme pohlážet na pohyb i jako tzv. RESET tlačítko, když je špatná nálada. Někdy postačí i 10minutová procházka a vše je zase v pohodě.

10. Sebevědomí

Určitě jste si všimli, že děti, které sportují a jsou často v kolektivu dalších dětí, mají větší sebevědomí. Na sebevědomí u dětí má samozřejmě vliv tisíc dalších faktorů, ale já osobně věřím, že být součástí nějakého sportovního týmu, má vždy benefity do budoucna. Nehledě na to, že jste fit, umíte spolupracovat v kolektivu, a to je velmi užitečné. Vždy totiž budete obklopeni kolegy, business partnery či zákazníky. Když umíte spolupracovat v týmu, vše je pak jednodušší. Proto může stát za zvážení zařadit své dítě do nějakého kolektivního sportu, třeba jen na zkoušku. V dnešní době bohužel nic takového úplně nejde, ale nevěšte hlavu. Pokud je vaše dítě spíše rozpačité ve společnosti, možná právě díky momentálnímu individuálnímu cvičení získá sebevědomí, a naopak bude chtít časem kolektivní sport vyzkoušet. Každý je ale jiný, originální a unikat, a každému vyhovuje něco jiného. Proto nemá smysl dítě do ničeho tlačit.

11. Cvičení u dětí s poruchami

Například děti s autismem vykazují lepší výsledky, pokud cvičí či vykonávají nějakou fyzickou aktivitu. Obecně řečeno, vhodná míra pohybu napomáhá snížení různých negativních dopadů nemocí. Tohle je samozřejmě extrémně individuální, ale není určitě na škodu, se nad tímto zamyslet.

Jak tedy děti motivovat ke sportu?

Tady máme asi 3 základní skupiny dětí, kdy první, sport milují a chtějí dělat všechno a pořád, pak druhou skupinu dětí, kdy je potřeba určitá dávka motivace. A třetí skupina dětí, která prostě ke sportu vztah nemá a nebaví je to. Co s tím?

V první řadě je asi zásadní nějak vycítit, jaký vztah má ke sportu vaše dítě a podle toho postupovat. Nemá cenu nikoho do ničeho nutit, ale spíše zaujmout strategii kuriozity. Inspirujte, buďte vzorem, snažte se být kreativní. Tady je asi těžké dávat nějaké univerzální rady, každý je prostě jiný, ale pokusím se sepsat pár typů, které by třeba mohly fungovat i v tomto bláznivém období.

1. Co takhle lezení po stromech?

2. Domácí rodinné protahování?

3. Fotbal, zapojte celou rodinu a vytvořte týmy.

4. Gymnastika.

5. Golf.

6. Ping pong.

7. Bruslení na kolečkových bruslích.

8. Tenis.

9. Volejbal, basketbal, basebal.

10. Posilovací cvičení s balóny a různými pomůckami.

11. Práce na zahradě.

12. Vezměte děti do parku či na hřiště, kde se mohou případně přidat k těm, co už hrají. Začněte jako diváci, buďte podpora.

13. Online cvičení se spolužáky.

14. Posilovací a taneční cvičení.

15. Pro starší děti mohou fungovat různé posilovací appky na mobilu.

Uznávám, že v dnešní koronové době je to všechno složitější a děti motivovat je mnohem náročnější. Důležité ale je, zachovat alespoň určitou míru pohybu, aby děti byly aktivní a správně se rozvíjely. Čekat na to, až se situace vrátí do normálu může trvat, proto je lepší nenechat nic náhodě a začít makat, jak to jen jde.

Autor.: Viktorie Holubová